«Τι είναι κράμπα; Πως την αντιμετωπίζουμε;» της Μαρίας Μπουλέτου

Σ’ όλους μας μπορεί να έχει συμβεί καθώς περπατάμε, αθλούμαστε, κολυμπάμε ή ενώ βρισκόμαστε σε κατάσταση πλήρους ηρεμίας, όπως ο ύπνος.  Αναφερόμαστε στην κράμπα ή καλύτερα μυϊκή κράμπα. Οι μυϊκές κράμπες είναι δυνατές, ακούσιες, συνεχείς και επώδυνες  συσπάσεις ενός μυ ή ομάδας μυών  και ο πόνος τους είναι έντονος και οξύς. Εμφανίζονται  ξαφνικά χωρίς σημάδια προειδοποίησης  ενώ διαρκούν λίγο, κάποια δευτερόλεπτα.

 

Οι αιτίες εμφάνισής της:

  • Δυνατό χτύπημα του μυ.
  • Η μη καλή ή ελλιπής προθέρμανση στους μυς που επιβαρύνονται περισσότερο κατά την άσκηση.
  • Υπερβολική κόπωση λόγω υπερπροπόνησης.
  • Ανεπαρκή ή ακατάλληλη διατροφή.
  • Έλλειψη ηλεκτρολυτών, ιχνοστοιχείων.
  • Έλλειψη περιοδικότητας στην προπόνηση και έλλειψη ελαστικότητας των μυών.
  • Μεγάλη κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών και καφεΐνης.
  • Η απότομη εναλλαγή θερμοκρασίας περιβάλλοντος, από θερμό σε ψυχρό και το αντίστροφο.
  • Η συσσώρευση γαλακτικού οξέως στον μυ που προσβάλλεται.
  • Υπερκόπωση.

 

Που συναντάμε όμως  κράμπες;

  • Στους οπίσθιους κνημιαίους (γαστροκνήμιος- υποκνημίδιος).
    Στους οπίσθιους μηριαίους (δικέφαλος – ημιτενοντώδης – ημιυμενώδης).
    • Στους καμπτήρες των δακτύλων του άκρου ποδιού και χεριού.
    • Στους ορθούς κοιλιακούς.
    • Στους μύες στην περιοχή του λαιμού (στερνοκλειδομαστοειδής).
    • Στους μύες στην περιοχή της πλάτης (τραπεζοειδήδρομβοειδής – ανελκυστήρας της ωμοπλάτης).
    • Γενικά στους μύες που σηκώνουν βάρη (ραχιαίοι).

 

  • Η πιο συχνή μορφή κράμπας παρουσιάζεται στη γάμπα. Συναντάται πολύ συχνά σε ποδοσφαιριστές αλλά και σε λουόμενους στη θάλασσα ενώ κολυμπάνε.

 

Ο παίχτης που παθαίνει κράμπα, σταματάει την προπόνηση ή τον αγώνα. Γίνεται επαναλαμβανόμενη διάταση του μυ για 20’’ για χαλάρωση του σπασμού.

Αφού γίνει αυτό μπορεί να συνεχίσει την προπόνησή του ή τον αγώνα χωρίς καμία ενόχληση. Σ’ άλλη περίπτωση το μασάζ πρέπει να αποφεύγεται, γιατί δεν γνωρίζουμε την αιτία που προκάλεσε την κράμπα. Εάν η κράμπα είναι αποτέλεσμα ισχυρού χτυπήματος τοποθετείται πάγος στην περιοχή της κράμπας και ο παίχτης συνεχίζει την διάταση. Εάν η κράμπα είναι αποτέλεσμα χτυπήματος, γίνεται μασάζ και τοποθετούνται ζεστά επιθέματα, αφού πρώτα γίνει η διάταση και χαλάρωση του μυός.

Αν τώρα βρίσκεστε μέσα στη θάλασσα. Δεν χρειάζεται πανικός!  Εξάλλου υπάρχει ήδη η άνωση και επιπλέουμε. Το άλλο πόδι που είναι ελεύθερο προσπαθεί να κάνει την ίδια κίνηση  όπως στην εικόνα παραπάνω. Προσπαθήστε να πιέσετε τα δάχτυλα του ποδιού που έχει πάθει την κράμπα και να το τεντώσετε με τα δάχτυλα του  ποδιού που είναι ελεύθερο. Αν δεν τα καταφέρετε,  κολυμπήστε με ηρεμία προς την ακτή  με ύπτιο στυλ.

Συμπερασματικά, αν αποφύγουμε τις παραπάνω αιτίες που οδηγούν στην εμφάνιση κραμπών τόσο πιο ελάχιστη θα είναι η εμφάνισή τους στη ζωή μας ή και καθόλου.
Υ.Γ. Προσέξτε την ποιότητα της ζωή σας, χωρίς στερήσεις και υπερβολές για ένα καλό  τώρα και για ένα καλύτερο αύριο!

Μπουλέτου Μαρία,

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Σ.Ε.Φ.Α.Α (Δ.Π.Θ).
Ειδίκευση: Παραδοσιακός Χορός.

Βιβλιογραφία: Το ποδόσφαιρο βασικά βήματα επιτυχίας, Dr Παπανικολάου Κ ΖΗΣΗΣ (Ph.D  Ed. M), εκδόσεις ΤΕΛΕΘΡΙΟΝ

Πηγές:  medlabnews.gr

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>